Т.нар. Ден на самотниците (Singles’ Day) в Китай през последните години се превърна в добър барометър за икономиката на страната и нивото на живот там. И ако гледаме рекордните данни от тазгодишното издание на събитието, Пекин няма от какво да се притеснява.
Само за две минути и пет секунди след полунощ в неделя продажбите в рамките на Singles’ Day достигнаха 10 милиарда юана или 1.44 милиарда долара. Това са само данни за сделките през платформата TMall, собственост на китайския интернет гигант Alibaba. В разпродажбата са участвали със своите продукти над 19 000 компании от 75 страни.
Именно Alibaba постави началото на Singles’ Day през ноември 2009 г. като събитие, чествано от много млади хора в Китай като Ден на самотниците. Датата 11 ноември е избрана, защото четирите единици наподобяват четирите „голи пръчки“, китайски термин за „ерген“.
Началото бе скромно и първата разпродажба през TMall генерира около 52 милиона юана. През миналата година тази сума стигна 168.2 милиарда юана, а темповете този ноември вещаят нов рекорд.
Но събитието не е просто атрактивна разпродажба; Също както „Черния петък“ и „Кибер понеделника“ в САЩ, Денят на самотниците в Китай е тест за силата на китайските потребители и покупателните възможности на най-многобройното население в света.
Тази година той е особено важен на фона на обтегнатите търговски отношения с Вашингтон. Alibaba дори занижи прогнозите си за продажбите през тази година по-рано тази месец, притеснена от разногласията между двете страни. Сега обаче изглежда, че песимизмът не е бил оправдан и потребителите са били напълно уверени, посягайки към своите дигитални портфейли. Експертите твърдят, че огромният ръст се дължи на конкуренцията между търговците за част от потребителските разходи в разрастващата се икономика в Китай.
През 2017 г. 90 процента от продажбите са направени онлайн, което свидетелства за мащабите на интернет търговията в Китай. Очаква се тази година процентът да е дори още по-голям. Приходите, идващи и от виртуалното пространство за пазаруване, са особено важни за гъвкавостта на икономиката. Там клиентите могат да разширяват капацитета на количката си за покупки срещу заплащане, превишавайки традиционните ограничения, поставяни от търговците, което от своя страна ги стимулира да пазаруват повече с една поръчка.
Така Singles’ Day се утвърждава като най-голямото търговско събитие в света, по-мащабно от американските „Черен петък“ и „Кибер понеделник“ взети заедно.