На проведения вчера в Пекин китайски Форум на върха за международните арбитражи, зам.-директорът на Китайската асоциация за стимулиране на търговията Лу Пънци заяви, че организацията и съответните институти от страните по маршрута на „Един пояс, един път“ планират да създадат орган, който ще се занимава с предотвратяване и разрешаване на международни спорове.
Той ще предостави нов избор на китайските и чуждестранни търговци за разрешаване на евентуални транснационални спорове.
Той добави, че бъдещият орган ще е неутрална и независима неправителствена организация, който ще залага на принципа за „съвместно обсъждане, изграждане и споделяне“.
Според официални данни през първите 8 месеца на тази година стокообменът между Китай и държавите в обхвата на инициативата „Един пояс, един път“ се е увеличил с 12 процента, ръст по-бърз от общия за външната търговия на страната.
Успоредно с това стана ясно, че две ключови за региона пристанища ще бъдат приобщени към инициативата. Най-напред, предстои подписване на меморандум за сътрудничество между пристанище Шантоу и „Пристанище Бургас” ЕАД. Шантоу е на пътя на коприната и едно от 15- те най-важни пристанища в Китай, а освен това е и част от инциативата „Един пояс, един път“. От 2017 г. между градовете Бургас и Шантоу има подписано споразумение за сътрудничество, а една бъдеща съвместна дейност с пристанището в Шантоу ще се впише в политиката на механизма за регионално сътрудничество между ЕС и Китай.
Наред с това Израел обяви, че дава достъп на китайски оператор до пристанището в град Хайфа, което е най-голямото в страната. По този начин ще се отвори търговски маршрут от Индийския океан през Суецкия канал до европейските пристанища в Гърция и България.
Румъния пък се надява, че нейното пристанище в Констанца също може да бъде важен възел за „Един пояс, един път“. Стоките от Китай и страните в обхвата на инициативата „Един пояс, един път“, преминаващи през Каспийско и Черно море и пристигащи в пристанището на Констанца, могат да достигнат останалите страни от Централна и Източна Европа чрез магистрали и по река Дунав.
Транспортните центрове по маршрута са от ключово значение за преноса на стоки. До края на миналата година общо 6600 влака са пътували между Китай и Европа. Те преминават през 34 китайски и 35 чужди града в 12 държави.