Технологичните гиганти като Google и Facebook имат шест месеца да се преборят с фалшивите новини, в противен случай Еврокомисията ще предприеме мерки срещу тях. Европейската комисия настоява онлайн платформите и социалните мрежи да свалят фалшиви новини до октомври – или да се изправят срещу заплахата от налагане на регулиране на по-късна дата.
Комисията излезе с поредица от мерки, с които се надява да премахне онова, което в общи линии описва като „дезинформация“, във връзка с предстоящите европейски избори през 2019 г. До юли платформите трябва да приемат практическия кодекс, изработен от комисията.
„Ще очакваме видими и измерими резултати през октомври и си запазваме правото да решим през декември дали е нужно да въведем допълнителни мерки“, каза еврокомисарят за цифровото общество Мария Габриел.
„Тази дезинформация датира от векове, но цифровите инструменти ѝ позволяват да се разпространява с мащаб и скорост, които никога не сме виждали преди“, отбеляза британският еврокомисар Джулиан Кинг.
По данни на ЕК досега дезинформацията е повлияла на изборите в 18 държави, а 83 процента от европейците възприемат фалшивите новини като заплаха за демокрацията.
Габриел разясни, че няма да има предложение за законодателна инициатива и най-вероятно няма да се използва терминът „фалшиви новини“, защото отсъства общоприета за ЕС дефиниция. Вместо това се налага формулировката „онлайн дезинформация“, обхващаща умишленото създаване на лъжи с цел нанасяне на щети върху конкретен човек, компания или общност.
Европейската служба за външно действие е засякла в последните три години 3900 случая на пропагандни (неверни) съобщения в защита на тезите на Кремъл. Комисията отбелязва, че „фалшиви новини“ са съобщения, които не включват журналистически грешки, сатира или пародия, а са злоумишлено създадени, за да повлияят на обществото и да замъглят истината.
От онлайн платформите Комисията очаква затегнат контрол над рекламите в сайтове, които разпространяват пропаганда и дезинформация. Платформите следва да въведат ограничения в политическата реклама и да изтриват фалшиви потребители. Предвижда се разгръщането на международна мрежа от експерти по проверка на данните.
Но не всички обаче са доволни от това – критиците отбелязват, че подобни усилия рискуват да наложат ограничения на свободата на словото и личния живот.
Мариан Фернандес Перез, старши консултант в базираната в Брюксел организация European Digital Rights, заяви в изявление, че са необходими повече доказателства, за да подкрепят плановете на комисията.
„За момента имаме различни инициативи от страна на Европейската комисия, които дори не са наясно как да определят проблема, който се адресира“, каза тя.
Междувременно, ново разследване на ВВС алармира за фалшиви положителни онлайн отзиви за услуги и продукти, които се разпространяват в интернет. С тях се търгува, за да бъдат писани в нечии интерес и да се влияе на мнението на потребителите. Така освен политическо, влиянието на фалшивите новини има и икономическо измерение. Сайтовете за онлайн прегледи са все по-популярни сред бизнеса и клиентите. Във Великобритания Службата за защита на конкуренцията и пазарите изчислява, че подобни отзиви в интернет влияят на покупки от британските потребители на стойност около 23 милиарда лири годишно.